maanantai 29. huhtikuuta 2013

Välineet kuntoon

Ennen varsinaista suunnittelutyötä on kartoitettava, mitä erilaisia opetusvälineitä on käytössä. Lähtökohtaisesti olisi mukavaa, jos kurssi voitaisiin suorittaa illalla, pimeän tähtitaivaan alla. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista. Tavoitteena kuitenkin olisi, että vähintään kerran päästäisiin oppilaiden kanssa ihan oikeasti havainnoimaan. Itseltäni löytyy gotolla varustettu Sky-Watcher Skymax 102. Lisäksi koululle hankitaan uusi putki. En ole vielä päättänyt, minkä putken ostamme. Onko kenelläkään ideoita? Putken tulisi olla sellainen, että myös nuoret kasiluokkalaiset oppisivat sitä käyttämään.

Koska suurin osa tunneista tapahtuu kuitenkin koulussa, on tunneilla käytettävä opetusvälineistö oltava kunnossa. Oppilailla on käytössä työparia kohden läppäri, joten erilaisia tietokoneohjelmia pystytään erinomaisesti hyödyntämään. Itse ajattelin rakennella kurssin rungon Edu 2.0 -oppimisympäristöllä. Sinne saa kätevästi luotua kursseja ja kurssin sisälle oppitunteja. Oppilaille voi myös antaa erilaisia tehtäviä, jotka opettajan on helppo arvioida.

Tähtitaivaan simulointi onnistuu hienosti Stellariumilla ja Celestialla. Näitä varmasti tullaan käyttämään paljon. Ajattelin, että oppilaille voisi antaa jonkun tehtävän, jonka vastaus löytyy käyttämällä edellä mainittuja ohjelmia. Tämä on asia, mikä vaatii vielä suunnittelua.

Kurssilla olisi tarkoitus pitää henkilökohtaista tähtipäiväkirjaa. Käytännössä oppilaat siis tutkailisivat taivasta iltasella ja kirjoittavat havainnot ylös. Tämä täytyy varmasti ohjeistaa hyvin ja vaikka harjoitella ensimmäisellä kerralla yhdessä. Tämä on myös riippuvainen sen hetkisestä säätilanteesta.

Erilaisia videoita on internet pullollaan ja niitä tullaan varmaan jonkin verran hyödyntämään. Joskus tuli katsottua Celestialla tehty animaatio, mihin oli tehty myös tekstit. Tämä voisi olla kokeilemisen arvoinen asia. Näin saisi tehtyä videoita myös vähän erikoisemmista aiheista. Miltä kuulostaisi esimerkiksi oppitunti, jossa matkustettaisiin videon avulla tutkimaan Jupiterin kuita. Toisaalta homma voisi toimia myös toisinpäin. Oppilaat voisivat itse tehdä videoan haluamastaan aiheesta. Tässä kannattaisi varmaan lähteä liikkeelle siitä, että kokeilisi itse luoda jonkun yksinkertaisen videon.

Tarkoitus olisi myös järjestää vierailu paikallisen tähtiyhdistyksen tähtitornille. Tämä on varmasti hieno kokemus oppilaille!

Jos ideoita tulee mieleen, niin heitelkää niitä kommenttiboxiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti